UN LUE DEI MAGI
Un còup passa lou lintau dóu Museon Arlaten, intras dins un ròdou pasta pèr doui milo an d’istòri ! Estremita dóu Forum à l’epoco roumano, oustau aristoucrati à l’Àgi-mejan, coulègi de Jesuïsto dóu siècle 17e au siècle 18e, presoun e lue pèr debatre souto la Revoulucien franceso, tournamai coulègi puei enfin musèu aujourd’uei renouva, lou Museon Arlaten es un testimòni majourau de l’architeituro emai de l’istòri arlatenco de l’Antiqueta au siècle 21e.
Basto de durbi seis uei pèr li destria la moulounado de trai leissa pèr aquelo longo travessado dei siècle. Vuei enca, un ensèmble de muro roumano - coulouno, carriero, trepadou e bardàgi - es vesible dins la court dóu musèu… Nouvèuta bèn-vengudo : l’eleganto Capello jesuïsto e soun retable ufanous soun esta restaura e soun enfin dubert au publi.
UN LUE DEIS ISPIRA
En 1909, Frederi Mistral, Prèmi Nobel de Literaturo, chantre de la lingo e de la culturo prouvençalo, istalo dins lei bastimen de vuei soun “Museon Arlaten”. Sa toco : sauva emai trasmetre mour, coustumo e tradicien mau-menado pèr la nouvello civilisacien que fa espeli la Revoulucien endustrialo. Foueço terradourenco, la vesien mistralenco de la Prouvènço e dóu Païs d’Arle nous fa remounta à l’antiqueta gregau-roumano. Mai lou musèu emplego lei biais lei pus mouderne de l’epoco pèr si metre en scèno, ispira coumo acò deis Espousicien universalo de la fin dóu siècle 19e e lou musèu d’etnougrafìo dóu Troucaderò. Entre memòri e imaginàri, sciènci etnougrafico e prasentacien sugestivo, patrimòni carga d’istòri emai alen regiounalisto, lou Museon Arlaten, “Panteoun de Prouvènço” segound soun paire foundatour, es bèn un “musèu de pouèto”.
UN MUSÈU DE LA SOUCIETA DE VUEI
Vuei, cènt vint an après sa foundacien, lou Museon Arlaten fa sa mudo. Tout estaca qu’es de pourgi dins soun toutun l’istòri e lou biais de l’encian musèu etnougrafi bèn counouissu dei Prouvençau, lou nouvèu Museon boulègo la Prouvènço d’encuei e lei tradicien que n’es l’eiretiero. Aquélei tradicien d’aquito, coumo soun arribado ? Coumo leis interpreta ? Que n’en fèn à l’ouro d’aro ? Coumo fèn parla lei remembranço ? Coumo si fan vèire leis identita ? Coumo si fabregon de nouvèu biais de viéure en Prouvènço ?
A l’escouto de la soucieta, lou Museon Arlaten questiouno soun envirouno e soun publi, s’endrudis d’enquèsto etnoulougico de terren. E coumo au tèms de Mistral, s’apielo sus lei teinoulougìo de soun tèms (lou numerique, la videò, lou souon, l’imàgi, l’interativeta…) pèr douna ei 4000 óujèt prasenta uno proufoundour emai un aluminamen nouvèu.
DE COULEICIEN DEI PIVELARELLO
Lei couleicien museougrafico dóu Museon Arlaten recampon 38 000 óujèt, 15 000 libre, 42 000 imàgi, 1000 perioudi, 60 mètre lineàri d'archiéu priva... Rebat de la soucieta prouvençalo, cargado de l’esmai, vènon de coulèito pròchi leis estajan. Aquélei d’aquito, emprincipiado à la fin dóu siècle 19e pèr Frederi Mistral, an de-longo agu soun apoundoun despuei (mounde dóu camin de fèrri, culturo dei buou vo dei caraco, univers dei Rèino d’Arle…), ço que baio un liame imbrandable entre lou musèu e soun tarraire.
Dei vièsti ei tablèu, de l’artisanarié d’art à l’óujèt esculta pèr un pastre, de l’aficho de reclamo à la Tarasco espetacloue, la diversita es au rendès-vous, à travès lou tèms, l’espàci, leis èime e lei biais de viéure. L’art de prasenta de couleicien fa tambèn espeli sa couleicien siéuno : lou musèu gardo e vous prasènto de dióurama e de manequin foueço rare, de veirino de toui leis epoco, de maqueto… Pescant dins sei rìchei reservo (saran pas capable de tout sourti en meme tèms !), s’apielant sus d’espert e fouart d’uno nouvello museougrafìo, lou Museon dóu siècle 21e es jamai esta autant bèn arnesca pèr entreteni, radouba emai “fa parla” sei couleicien.
Jan-Miquèu Turc
Proufessour certifica de lingo prouvençalo
Majourau dóu Felibrige
Traduction
Un lieu magique
Franchir le seuil du Museon Arlaten, c’est pénétrer dans un lieu façonné par deux mille ans d’histoire ! Extrémité du Forum à l’époque romaine, demeure aristocratique au Moyen-âge, collège de Jésuites du 17e au 18e siècles, prison et lieu de débats sous la Révolution française, de nouveau collège puis enfin musée aujourd’hui rénové, le Museon Arlaten est un témoin majeur de l’architecture et de l’histoire arlésiennes de l’Antiquité au 21e siècle. Il suffit d’ouvrir les yeux pour y observer les multiples traces laissées par cette longue traversée des siècles. Aujourd’hui encore, un ensemble de vestiges romains -colonnes, rue, trottoirs et dallages- est visible dans la cour du musée… Nouveauté bienvenue : l’élégante Chapelle jésuite et son somptueux retable ont été restaurés et sont enfin accessibles au public.
Un lieu inspiré
En 1909, Frédéric Mistral, Prix Nobel de Littérature, chantre de la langue et de la culture provençales, installe dans les bâtiments actuels son « Museon Arlaten » (musée arlésien). Son but : sauver et transmettre mœurs, coutumes et traditions malmenées par la nouvelle civilisation que fait éclore la Révolution industrielle. Très rurale, la vision Mistralienne de la Provence et du Pays d’Arles plonge ses racines dans l’antiquité gréco-romaine. Mais le musée utilise les procédés les plus modernes de l’époque pour sa mise en scène, inspiré en cela par les Expositions universelles de la fin du 19e et le musée d’ethnographie du Trocadéro. Entre mémoire et imaginaire, science ethnographique et présentations suggestives, patrimoine chargé d’histoire et souffle régionaliste, le Museon Arlaten, « Panthéon de la Provence » selon son père fondateur, est bien un « musée de poète ».
Un musée de la société d’aujourd’hui
Aujourd’hui, cent vingt ans après sa création, le Museon Arlaten fait sa mue. S’il veille à restituer toute l’histoire et toute l’ambiance de l’ancien musée ethnographique bien connu des provençaux, le nouveau Museon interroge la Provence d’aujourd’hui et les traditions dont elle hérite. Ces traditions, comment sont-elles apparues ? Comment les interpréter ? Quels usages en fait-on aujourd’hui ? Comment s’expriment les mémoires ? Comment se donnent à voir les identités ? Comment se fabriquent de nouvelles façons de vivre en Provence ? En phase avec la société, le Museon Arlaten interroge son environnement et son public, se nourrit d’enquêtes ethnologiques de terrain. Et comme au temps de Mistral, il a recours aux technologies de son temps (le numérique, la video, le son, l’image, l’interactivité…) pour donner une nouvelle profondeur et un nouvel éclairage aux 4 000 objets présentés.
Des collections fascinantes
Les collections muséographiques du Museon Arlaten rassemblent 38 000 objets, 15 000 livres, 42 000 images, 1000 périodiques, 60 mètres linéaires d'archives privées... Reflet de la société provençale, chargées d'émotions, elles sont issues de collectes auprès des habitants. Celles-ci, initiées à la fin du 19e siècle par Frédéric Mistral, sont sans cesse complétées depuis (monde cheminot, cultures taurine ou gitane, univers des Reines d’Arles…), ce qui crée un lien indéfectible entre le musée et son territoire. Des costumes aux tableaux, de l’artisanat d’art à l’objet sculpté par un berger, de l’affiche publicitaire à la gigantesque Tarasque, la diversité est au rendez-vous, à travers le temps, l’espace, les mentalités et les modes de vie. L’art de présenter des collections génère aussi sa propre collection : le musée conserve et vous présente des dioramas et des mannequins fort rares, des vitrines de toutes époques, des maquettes… Puisant dans ses riches réserves (tout ne pourra pas être présenté en même temps !), s’appuyant sur l’expertise de spécialistes et fort d’une nouvelle muséographie, le Museon du 21e siècle n’a jamais été aussi bien équipé pour entretenir, restaurer et « faire parler » ses collections.
VA SABIAS ACÒ ? LOU “PICHOUN FRAIR” DÓU MUSEON ARLATEN … ES MARSIHÉS ! “DIALÈITE MARITIME” -
Es à Marsiho, dins lou vilàgi de Castèu-Goumbert, que s’atrobo lou segound pus gros musèu counsacra eis Art e Tradicien Poupulàri dóu despartamen, lou Musèu Prouvençau. Founda dins leis annado 1920 pèr Jan-Baptisto Julien-Pignol, entre-prenèire e felibre, aquéstou musèu quàsi centenàri fuguè councéupu dóu meme biais que soun “einat” lou Museon Arlaten : garda lei trai d’uno culturo terradourenco amenaçado dei bourroulamen ei proumiérei lusour dóu mounde de vuei e legitima uno culturo regiounalo pas coumuno. Dintre sei tresor, si capito pèr eisèmple uno couleicien de coustume, subretout pèr lei fremo, emé de pèço de la soucieta touto, de la vilo e dóu tarraire e de mant uno epoco dóu siècle 17e au siècle 20e. Sènso óublida sa couleicien espetacloue de santoun, dei proumié santoun de papié pasta dóu siècle 18e fin qu’eis obro dei santounié d’encuei, en passant pèr lei noum lei pus famous de la tradicien prouvençalo coumo Jan-Louei Lagnel vo enca l’Abat Sumien. [Seguissènt à l’ouro d’aro un prougramo de restauracien, lou Musèu Prouvençau sara inagura en 2021].
LE SAVIEZ-VOUS ? Le « petit frère » du Museon Arlaten … est Marseillais ! ?dialecte maritime?
C’est à Marseille, dans le village de Château-Gombert, que se trouve le deuxième plus grand musée consacré aux Arts et Traditions Populaires du département, le Musée Provençal. Fondé dans les années 1920 par Jean-Baptiste Julien-Pignol, entrepreneur et félibre, ce musée bientôt centenaire fut conçu dans le même esprit que son « grand frère » le Museon Arlaten : conserver les traces d’une culture locale menacée de bouleversements à l’aube du monde contemporain et légitimer une culture régionale singulière. Parmi ses trésors, on trouve par exemple une grande collection de costumes, en particulier de costumes féminins avec des pièces de différentes catégories sociales, de la ville et de la campagne et d’époques très variées du 17e siècle au 20e siècle. Sans oublier son impressionnante collection de santons, des premiers santons en papier mâché du 18e siècle jusqu’aux œuvres des santonniers contemporains, en passant par les plus grands noms de la tradition provençale comme Jean-Louis Lagnel ou encore l’Abbé Sumien. [Faisant actuellement l’objet d’une campagne de restaurations, les locaux du Musée Provençal seront inaugurés en 2021].
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